PASANG PELITA VS LAMPU KELIP-KELIP

Meniti 10 malam akhir ramadan ada yang sayu mulai terasa. Meninggalkan satu bulan yang penuh berkat dan limpah kurnia. Namun disebalik itu ada juga yang memeriahkan malam-malam 10 yang akhir ini dengan memasang lampu pelita atau panjut( kata orang perak). Namun kemeriahan itu juga sudah kelihatan di mana-mana dengan kelap-kelip lampu hiasan yang berbagai saiz, warna dan corak. Memang cantik, meriah dan ceria. Ianya bukanlah tuntutan agama, sekadar merai dan memeriah suasana datangnya syawal. Bukan kanak-kanak sahaja gembira, yang dewasa turut teruja.

Pasang pelita juga dikaitkan secara ironinya dengan malam tujuh likur. Apapun ibadah tetap dipelihara dan yang duniawi ini sekadar memberi pengalaman dan tanda datang ramadan dan syawal.






Suasana di kampung-kampung juga sangat meriah. Sepanjang jalan dipasang lampu pelita atau panjut. Ada yang mengambil inisiatif mengadakan pertandingan pelita antara kampung dengan hadiah yang boleh dikongsi sekampung. Semangat bergotong-royong terserlah.Kaum wanita dah mula membuat biskut dan kuih raya. Yang sibuk dengan jahitan baju dan langsir sanggup tak tidur. Semangat rayalah katakan.




Tentunya aktiviti bersoping yang paling digemari. Dimana-mana kedai, gedung pakaian berderet ibubapa dan anak-anak. Setahun sekali, apa salahnya. Namun berjimat dan berhemah dalam berbelanja amatlah di sarankan. Apapun, teruskan persiapan raya anda. Sungai Besar menerima pengunjung yang luar biasa ramainya setiap Sabtu dan Ahad. Jalan sesak dan jam. Orang Sungai Besar tunggu ajelah hari lain kalau nak soping ye.




Selamat Hari Raya.







Tiada ulasan: