SAMBUTAN MERDEKA KE 53 DI SKSU

1MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI DI ULANGTAHUN KEMERDEKAAN KE 53
30 Ogos, Isnin - Sambutan Ambang Merdeka sempena Ulangtahun Kemerdekaan telah disempurnakan dengan gemilang dan patriotik oleh YB Tuan Abdul Rahman b Bakri. Dalam ucapan pelancaran, beliau mengucapkan tahniah atas usaha dan peranan sekolah ini dapat menganjurkan satu sambutan yang meriah, gemilang dan penuh semangat. Beliau berharap agar generasi muda sekolah ini dapat memahami makna kemerdekaan dan akan menjaganya sebaik mungkin. Beliau turut mengingatkan agar guru-guru tetap tabah menghadapi cabaran dalam dunia pendidikan yang semakin mencabar dan tidak jemu mendidik anak bangsa agar terus menjaga maruah bangsa dan negara dan agama.


Kedatangan YB Tuan Abdul Rahman disambut oleh pasukan kompang,
skuad TKRS dan seluruh warga SKSU.
Pengisian acara pada hari itu turut disertakan dengan nyanyian dan kibaran Jalur Gemilang dengan lagu-lagu patriotik, deklamasi sajak, nasyid, pertandingan mewarna dan menulis esei. Murid-murid dan guru-guru juga kakitangan sokongan yang lain turut pertama kalinya mengenakan uniform baru sesi 2010 berwarna maroon yangmenaikkan lagi semangat merdeka pada hari tersebut. Turut hadir ialah Cif Inspektor Ilham, Pn Salmiah daripada Balai Polis Daerah yang juga merupkan bapa angkat sekolah ini. Kehadiran veteran kemerdekaan yang datang menceritakan kembali detik dan perjuangan masa lalu untuk mendapatkan kemerdekaan bagi Tanah Melayu mendapat perhatian murid-murid.

Majlis ini tetap meriah walau disambut dalam bulan Ramadan. Murid-murid juga tidak berganjak walau matahari sudah mula menyinar panas. Acara simbolik melepaskan gugusan belon ke ruang angkasa menandakan kebebasan dan kemegahan negara. Semoga sambutan seumpama ini menjadi satu acara yang dapat mengingatkan bahawa kemerdekaan ini harus dijaga dan dihargai sebaik mungkin dari sebarang anasir yang boleh mencemar kesuciannya. Konsep 1Malaysia menjana transformasi sememangnya tepat dengan situasi sekarang di mana kemakmuran negara adalah milik rakyat ini yang berbagai bangsa, agama dan kepercayaan. Selamat Menyambut Kemerdekaan negara.

Tiada ulasan: