KESUMA KEMBARA KE PULAU KAPAS, TERENGGANU





1 -3 Julai- Seramai 40 orang guru yang juga merupakan ahli KESUMA telah berkembara ke Pulau Kapas, Terengganu sebagai salah satu aktiviti 'team building' yang turut disertai guru besar, Encik Ishak Md Noor dan isteri. Guru Kanan Pentadbiran yang turut serta , Puan Rusnani Ahmad dan Encik Harun Saib.




Perjalanan yang jauh tidak begitu terasa kerana ahli masing-masing begitu teruja dan memasang angan-angan bersantai di sana nanti. Aktiviti mesyuarat Kesuma merupakan agenda pertama di sana. Diikuti pula dengan aktiviti yang membuka hati dan minda kepada keindahan alam ciptaan tuhan, yang di darat mahupun lautan. Acara bersnorkeling merupakan aktiviti melepaskan stress dan melupakan apajua kesibukan kerja. Lega dan menyamankan.. Ada yang merupakan pengalaman pertama tetapi lagak dan gaya bagai pro tak kurang juga yang sekadar menggamat suasana. Ikan nak dilihat pun cabut berenang ke destinasi lain. Selesai bersnorkeling, lapar pula terasa. Makanan laut pastinya menjadi pilihan utama menu barbekue malam itu. Tak hilang penat bersnorkeling aktiviti mencabar seterusnya menyusul. Mencandat sotong di laut lepas. Bukan calang-calang orang yang mampu menahan mabuk gelora laut, namun sekadar nak merasa dan mencuba.... rasakanlah. Walau pening bila dah mabuk... namun indah dikenang.




Hari kedua, ahli meninggalkan Chalet Makcik Gemuk, bersama pasir putih , halus dan bersih. Kembali ke tanah besar, tentunya bershopping pula jadi aktiviti kegemaran ahli wanita. Melawat ke Masjid Kristal, menikmati pemandangan sungai sambil menghirup ABC special, sungguh merehatkan minda. Shopping time!, pusat-pusat menjual keropok diserbu dan Pasar Payang memang menggilakan melihat batik-batik sutera yang berkilauan dengan batu permata. Harga tak payah tanyalah. mampu beli.




Menikmati makanan Terengganu seperti nasi dagang dan meratah daging kenyal dan rasa manis sotong menjadi kenangan terindah di sana. Ahli Kesuma akan sentiasa menyokong aktiviti yang diadakan. Pastinya membina keakraban dan silaturahim sebagai satu keluarga.

Tiada ulasan: