Ribut di Sungai Besar- 13 sekolah alami kerosakan.


25 Julai- 1 pagi. Keheningan malam mula disapu angin sepoi dan bertambah garang apabila bertukar menjadi ribut. Mata yang mula mengantuk tersentak semula. Dentuman di pintu rumah mengejutkan saya. Mengintai di pintu, ngauman kuat angin agak menakutkan saya.

Isnin pagi itu, barulah saya tahu, angin yang marah boleh membawa berbagai kerosakan. Terdengar ada mengatakan kira-kira 13 buah sekolah sekitar turut mengalami kerosakan. Rumah dan gerai di Sungai Besar turut terima nasib serupa. Teringat saya pada peristiwa tahun lepas di Melaka, ketika pasar ramadan yang mengorbankan nyawa. Mujur ribut ini berlaku di saat insan ada yang lena beradu

Peristiwa ini juga mengingatkan saya kejadian ribut yang juga pernah berlaku kira-kira tahun 2000 dan mendapat liputan akbar, di mana telah mengorbankan nyawa seorang ibu tua yang tertimbus di dalam runtuhan rumahnya. Dan beberapa artikel lain menunjukkan kejadian ribut seumpama ini sering melanda di tempat-tempat yang ada nama 'sungai'. Dari sudut geografinya saya tidak pastila pula. Adalah jawapan yang logik di sebalik semua ini.



Bumbung parkir kereta di blok belakang, tersingkap ke atas.



Keadaan bumbung di Tahun 6 yang terangkat.




Kelas Tahun 2 basah , mujurlah tiada murid ketika kejadian.







Keadaan bumbung Stadium Sungai Besar yang tewas dilanda ribut.








Tumbang....






Musnah... keadaan rumah yang ditimpa pokok dan tiang elektrik.

Kita sebagai manusia yang serba lemah memohon hikmah disebalik dugaan yang didatangkan dalam bentuk ribut ini, sama-samalah kita bermuhasabah diri, ianya juga ingatan buat kita. Ambilkan kesempatan datangnya ramadan yang mulia ini untuk memperkemas ibadah sebagai bekalan di sana nanti.

Tiada ulasan: