Ceramah Israk & Mikraj 1430H

Jumaat, 17 Julai - Alhamdulillah, pada pagi yang baraqah ini warga Sekolah Kebangsaan Seri Utama telah sama-sama berhimpun di tapak perhimpunan sekolah bagi mendengar ceramah sempena majlis sambutan Israk & Mikraj. Tuan Haji Muhamad Sirat Bin Haji Mahfuf telah dijemput khas sebagai penceramah undangan pada majlis ini.

Peristiwa Israk dan Mikraj membawa banyak pengajaran khusus untuk umat Nabi Muhammad. Kesemua gambaran yang diperlihatkan kepada Nabi Muhammad mempunyai pengajaran dan perbandingan simbolik yang tersirat. Oleh sebab gambaran-gambaran begini seolah-olah tidak natural, maka ramailah manusia terutama yang lemah keimanannya kepada Allah, Rasul dan khabar ghaib sukar mempercayainya.
Sebaliknya orang-orang yang beriman terus percaya tanpa soalselidik kerana mereka sedar kesemua itu adalah atas kehendak dan kekuasaan Allah. Apa yang Allah kehendaki terus menjadi (kun fayakun) dan tiada siapa pun boleh menghalangnya.

Kesemua kita milik Allah, masa milik Allah, tempat milik Allah, ruang milik Allah malahan apa yang terlintas di hati kita juga milik Allah. Hakikatnya kita tidak memiliki sesuatu.
Semoga kita semua termasuk dalam kategori manusia yang beriman dengan Allah dan RasulNya~


Tiada ulasan: