HARI GURU - SEJARAH DAN CERITANYA



Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai Dasar Pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai LAPORAN RAZAK (Razak Report) telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak hari itu.

OBJEKTIF-OBJEKTIF HARI GURU

Menitik beratkan peranan guru dalam pembinaan kebangsaan (termasuk perpaduan dan integrasi), pembangunan negara dan perkhidmatan kepada masyarakat.

Menarik perhatian ibu bapa, murid dan orang ramai kepada peranan penting kaum guru dalam masyarakat Malaysia.

Memupuk perasaan perpaduan ikhtisas dan muhibbah di antara guru.

Meninggikan martabat dan taraf guru dalam masyarakat.

Memberi peluang untuk memajukan kecekapan guru melalui seminar-seminar, persidangan-persidangan, dan sebagainya yang diadakan pada Hari Guru.

Menilai secara objektif peranan guru dengan berlatarbelakangkan Malaysia dan mengambil langkah-langkah supaya peranan itu boleh berkesan.


Tema hari guru1.
1972 Peranan Guru Dalam Pembangunan Negara
2.1973 Kerjasama Ibu Bapa Untuk Kemajuan Pendidikan
3.1974 Peranan Guru Dalam Zaman Sains dan Teknologi
4.1975 Guru dan Pembangunan Negara
5.1976 Pendidikan Moral Dalam Zaman Kemajuan Pendidikan
6.1977 Dedikasi dan Disiplin Asas Kemajuan Pendidikan
7.1978 Guru Pembentuk Generasi Akan Datang
8.1979 Murid Sejahtera Negara Jaya
9.1980 Pendidikan Teras Perpaduan Negara
10.1981 Pengorbanan Guru Kejayaan Rakyat
11.1982 Ke Arah Kecekapan Guru Dan Pendidikan Bermutu
12.1983 Kepimpinan Berteladan Teras Pendidikan
13.1984 Kepimpinan Berteladan Kesempurnaan Pendidikan
14.1985 Guru dan Masyarakat Asas Kemajuan Pendidikan
15.1986 Pendidikan Teras Nasionalisme
16.1987 Pendidikan Ke Arah Kesejahteraan Insan
17.1988 Guru Pengasas Budaya Membaca
18.1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
19.1989 Guru Pembina Budaya Ilmu
20.1990 Pendidikan Bermutu Masyarakat Sejahtera
21.1991 Ke Arah Pendidikan Cemerlang
22.1992 Guru Cemerlang Teras Kejayaan Wawasan
23.1993 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
24.1994 Guru Inovatif dan Kreatif Menjayakan Wawasan
25.1995 Permuafakatan dan Perpaduan Menjayakan Wawasan
26.1996 Guru Malaysia Teras Pendidikan Bertaraf Dunia
27.1997 Guru Bestari Sekolah Bestari
28.1998 Guru Penyemai Tanggungjawab Bersama
29.1999 Guru Berkesan Pendidikan Cemerlang
30.2000 Bersatu Memartabatkan Profesion Keguruan
31.2001 Memartabatkan Profesion Keguruan tanggungjawab Bersama
32.2002 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
33.2003 Guru Berkualiti Aspirasi Negara
34.2004 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
35.2005 Guru Berkualiti Pemangkin Kegemilangan
36.2006 Pendidikan Bestari Pemangkin Kegemilangan
37.2007 Guru Penjana Modal Insan Cemerlang
38.2008 Guru Cemerlang Negara Terbilang
39.2009 Guru Pembina Negara Bangsa
40.2010 Guru Pembina Negara Bangsa


Mei datang lagi dan setiap tahun para warga pendidik akan menyambut Sambutan Hari Guru pada 16 Mei. Pada tahun ini temanya Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara.

Jika dilihat pada tema ini secara halus, maka nampak dengan jelas bahawa tugas guru semakin mencabar. Kerana sebagai penjana transformasi (perubahan) pendidikan negara, para pendidik perlu memikul semua perancangan pendidikan yang telah dirancang oleh kerajaan. Dalam erti kata lain, apa sahaja perancangan yang telah dirancang oleh kerajaan sebagai pembuat dasar perlu dilaksanakan dengan sebegitu sempurna agar apa yang tersirat dalam tema Hari Guru pada tahun ini dapat dicapai.

Perlaksanaan KSSR, SPPK dan MBMMBI perlulah mengikut acuan yang telah ditetapkan oleh kerajaan agar transformasi pendidikan yang diingin dapat dicapai. Begitu juga dengan penggunaan IT (teknologi maklumat) dan ICT (teknologi maklumat dan komunikasi), para pendidik perlulah menguasainya agar matlamat untuk mentransformasikan pendidikan negara tercapai.

Dalam hal ini, jati diri para pendidik haruslah tinggi agar dapat mengikut rentak yang dirancang oleh kerajaan dalam bidang pendidikan.

Teruskan tingkatkan produktiviti menjana transformasi.

Tiada ulasan: