CALON 5A UPSR ;LAWATAN ILMU KE SBT, TAIPING




8 julai 2010, Khamis - Seramai 30 orang calon 5A UPSR 2010 telah di bawa dalam satu lawatan ilmu ke SRK Convent Kota, salah sebuah Sekolah Berprestasi Tinggi yang cemerlang dalam akademik terutama pencapaian UPSR dan pengurusan sekolahnya.



Kedatangan 30 orang calan 5A bersama 10 orang guru termasuk juga 2 orang guru penolong kanan pentadbiran telah disambut mesra dan meriah oleh guru besar dan guru-guru sekolah tersebut. Keramahan dan kemesraan yang diterima membuatkan rombongan merasakan bagai ditempat sendiri. Puan Zakiah, Guru Besar SRK Convent Kota merupakan orang pertma yang menyambut salam perkenalan di pintu masuk lagi. Setibanya di sana rombongan SKSU ini dibawa ke bilik jamuan yang mempamerkan kejayaan dan kecemerlangan sekolah tersebut. Bagai memahami perjalanan jauh dan lama , ahli rombongan amat lega dapat membasah tekak apatah lagi dijamu makanan enak. Seusai menjamu selera, rombongan diiringi pula ke dewan dimana Pn Jency dan 50 orang murid-murid cemerlang Tahun 6 sedang menanti kedatangan rombongan ini. Pn Jency merupakan guru cemerlang Bahasa Inggeris, juga kaya dengan pengalaman dan tip-tip menjawab Kertas Bahasa Inggeris sudah sedia merai kedatangan 30 orang calon 5A ini.



Duduk semeja bersama murid cemerlang sekolah tersebut merupakan satu pengalaman berharga. Berkongsi idea dan teknik menulis ayat-ayat Bahasa Inggeris begitu mengujakan murid SKSU. Bagai suntukan semangat, mereka turut aktif menjawab dan berani mencuba berdiri di depan dewan dangan sekeping kad jawapan. Guru-guru juga terkejut seberani itu mereka kali ini. Mungkin inilah motivasi yang telah berjaya disemai ketika disarungkan vest tersebut. Mereka telah membuat guru-guru pengiring turut bangga dan mampu tersenyum ketika di sana.

Selesai menerima tip-tip dan teknik menjawab, rombongan dibawa melawat sekitar sekolah. Ibarat kata Pn Zakiah dalam ucapan belaiau, sekolah ini biarpun lama tetapi indah. Sekolah ini kecil sahaja kawasannya tetapi setiap inci ruang diisi dan dipenuhkan dengan informasi ilmu. Murid-murid juga sangat menjaga kebersihan agar mereka selesa belajar. Moga ini dapat memberi inspirasi kepada murid SKSU untuk memastikann keselesaan ketika belajar penting menjana minda yang cergas. Murid-murid SRK Convent Kota melambai mesra saat perpisahan dan mereka berminat untuk datang melawat ke SKSU jika ada peluang bagi mengenali SKSU sebagai Sekolah Lestari. Semoga lawatan ini membakar semangat dan cita-cita murid-murid lain untuk berusaha lebih gigih lagi kerana ada peluang lebih besar menanti mereka.






Tiada ulasan: