SAMBUTAN ISRA' MIKRAJ 1431H








21 Julai, Rabu - Sambutan Isra' Mijraj peringkat sekolah kali ini berlainan daripada sambutan yang lepas. Ini kerana sambutan kali ini mengundang seorang wira sebgai penceramah seterusnya menceritakan pula saat cemas dan mengerikan menjadi tahanan rejim zionis, Israel. Misi Selamatkan Gaza merupakan satu jihad dan lambang persaudaraan sesama Islam yang luhur dan suci. Justeru itu pengalaman wira Saudara Halim Redzuan dikongsi bersama seluruh warga SKSU. Guru-guru dan murid-murid turut dalam menyelami pengalaman keperitan ekoran tindakan biadap zionis Israel terhadap misi kemanusiaan menghantar bekalan ubat dan keperluan lain diserang rejim ini.




Saudara Halim Redzuan merupakan sukarelawan yang menganggotai Muslim Care dan terpilih mewakili Malaysia bersama lebih 600 sukarelawan lain seluruh dunia dalam misi bantuan kemanusiaan ke Gaza. Perkongsian cerita berserta tayangan video bukan sahaja menngharukan guru-guru , murid-murid juga terpaku dengan keberanian dan cabaran yang dilalui beliau sepanjang perjalanan ke Gaza. Mereka termanggu, diam dan kelu melihat penderitaan yang ditanggung oleh kanak-kanak sebaya mereka di bumi Palestin. Ribuan kanak-kanak menjadi yatim-piatu saban hari akibat keganasan Israel. Malah ramai yang mengangkat tangan sanggup turut serta berjihad fisabilillah ke bumi Gaza memberi bantuan yang boleh. Seperti kata nasihat saudara Halim, belajarlah bersungguh-sungguh agar menjadi doktor kerana doktor amat diperlukan di sana. Suntikan semangat ini diharap memberi inspirasi kepada murid-murid SK Seri Utama.
Tabung bantuan Palestin turut dilancarkan dan semua kutipan daripada guru-guru, murid-murid dan kakitanngan sekolah disalurkan terus kepada Saudara Halim agar dapat menambah dana yang ada. Walaupun jumlahnya bukanlah jutaan ringgit namun keikhlasan dan iringan doa agar saudara kita di sebelah sana terbela.




Beliau berhasrat akan mengikuti misi ini sekali lagi pada September nanti. Kami warga SKSU mendoakan wira-wira kita berjaya membawa bantuan ubatan, keperluan pendidikan dan makanan kepada saudara kita di Palestin sana. Insyaallah.

Tiada ulasan: